I utstillingen «Sikt» gir kunstfotograf Jørn Hagen en poetisk og vemodig tolkning av Fjordheim, den gamle verneverdige villaen på Biri, en bygning som nå sannsynligvis må vike plassen for utbyggingen av E6. Prosjektet går inn i en dagsaktuell diskusjon, protestene mot rivningen har vært mange, og reflekterer over hvordan historiske kulturminner må gi tapt for det nye. Serien føyer seg inn i Hagens kunstnerskap, hvor omdreiningspunktene har vært det estetiske møtet mellom det menneskeskapte og naturen, menneskets inngripen i naturen og historiens møte med nåtiden – de gamle kulturminnene i møte med den moderne tids fremskrittsiver. I «Sikt»-utstillingen er referansen til det nye, utbyggingen av E6, en forutsetning for serien, men ikke visualisert i bildene.

I «Sikt» utforsker Hagen også camera obscura (lat.: mørkt rom). Camera obscura er i sin enkleste form et lystett rom eller en boks hvor lysstrålene fra utsiden trenger inn gjennom et lite hull i en vegg, et såkalt ”pinhole”. Inne i rommet vil det dannes et levende opp ned og speilvendt bilde som viser omgivelsene og bevegelser på utsiden. Sitt gjennombrudd fikk camera obscura da hullet ble erstattet med en linse i 1568, og er en forløper for kameraet. På utstillingen vises både foto og objekter basert på camera obscura.

Utstillingen er støttet av Fjordheimstipendet 2018 og Kulturrådet.